Українська Deutsch English Polski Русский
Ласкаво просимо, Гість
Ім’я користувача: Пароль: Запам’ятати мене
  • Сторінка:
  • 1

ТЕМА: Екологічний квест

Екологічний квест 3 року, 7 міс. тому #1

БІЛОЗЕРСЬКИЙ РАЙОННИЙ ЦЕНТР ТВОРЧОСТІ ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА
БІЛОЗЕРСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ
ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

«ЕКОЛОГІЧНИЙ КВЕСТ»
(методичні рекомендації для керівників гуртків
позашкільних навчальних закладів)

Автор:
Ільвачова Олена Олександрівна
керівник гуртка
«Юні екологи – краєзнавці»

Білозерка – 2015
ЗМІСТ

Вступ…………………………………………………….
Розділ 1. Квест як ігрова форма навчання та форма
організації дитячого свята………………………
1.1.Визначення квеста як ігрової форми навчання
1.2. Мета квеста……………………………………….
1.3. Різновиди квестів, їх спільні риси……………...
1.4. Педагогічні завдання квестів……………………
1.5. Види квестів……………………………………….
Розділ 2. Екологічний квест як інтерактивний метод
підсумкової роботи гуртка………………………
Висновки ….…………………………………………………...
Використана література……………………………………...
Додатки………………………………………………………….
Додаток А. Маршрутний лист ……………………….
Додаток Б. Зміст практичних завдань екологічного
квесту……………………………………….
Додаток В. Опис питань та завдань етапів
екологічного квесту…………………….

Актуальність. Кожен етап історичного розвитку суспільства характеризується рівнем розвитку виробничих сил і характерним для нього рівнем відповідних суспільних відносин. Швидкий розвиток виробничих сил виводить людину за межі традиційних взаємозв'язків з природою. Сучасне суспільство сягнуло такого високого рівня розвитку, що тим самим створило загрози для подальшого свого існування. В Україні екологічні реалії є відображенням планетарних негараздів, які пов'язані з надмірною експлуатацією природних ресурсів, зі збільшенням навантаження на біосферу, зменшення біорізноманіття, забрудненням навколишнього середовища тощо.
Про роль освіти і виховання як засобу зміни світоглядних орієнтирів і підвищення екологічної свідомості йдеться у працях багатьох українських і зарубіжних науковців – Г.О.Білявського, Г.Б.Марушевського, М.М.Кисельова тощо.
Пошук нових форм і способів екологічного навчання в наш час – явище не тільки закономірне , а й необхідне.
І це зрозуміло: в умовах гуманізації освіти навчання та виховання має бути спрямованим на формування сильної особистості, здатної жити і працювати в безперервно мінливому світі, здатної здійснювати моральний вибір і нести за нього відповідальність.
Позашкільна екологічна освіта сприяє ефективному вихованню молодого покоління, спроможного вивести планету зі стану екологічної кризи, подолати споживацьке ставлення людини до природи.
Одна з вимог навчально-виховного процесу полягає в тому, що предмет навчання має бути для дитини цікавим. Тому в своєму педагогічному арсеналі педагог весь час повинен знаходити щось нове, аби заохотити учнів до пошуків потрібної інформації, читання книжки, якісного опрацювання нової теми. На допомогу можуть прийти й такі форми роботи, які використовують у музейній чи театральній педагогіці, гуртковій роботі, психологічних тренінгах. Серед таких форм – мало використовуваний у школі та позашкільних закладах, проте такий популярний поза їх межами, квест.
Тому тема «Екологічний квест» є актуальною для педагогів як шкіл, так і позашкільних закладів.
Об'єкт – туристсько – краєзнавча діяльність школярів.
Мета: формування активної природоохоронної позиції та навичок, формування свого здорового способу життя та здорового способу життя оточуючих.
Методичні рекомендації можуть бути використані в практичній діяльності педагогів шкіл та керівників гуртків позашкільних навчальних закладів.

«Квест» —це цікава гра – подорож , один з основних жанрів ігор, які вимагають від гравців вирішення завдань для пересування по грі. Можуть бути як реальні ігри, так і ігри, якими займаються у комп'ютерних версіях.
Цільова група:
Молодь – як учнівська , так і студенти.
Час і місце проведення:
Термін проведення – від 2 до 3 годин. Можна проводити цю ігрову форму навчання та проведення досугу як на великій площі населенного пункта, так і у приміщення, але з великою кількістю кабінетів.

Квест (від англійського guest - «пошук»), різновид активних інтелектуально-логічних ігор, синонім активного відпочинку. Сьогодні квест вважають головним конкурентом комп’ютерних ігор у боротьбі за час молоді. Це ігрова форма групового виконання завдань, яка має тривалу історію розвитку, багато можливих варіантів використання і чимало позитивних моментів. Мета гри — «розшифрувати» певне місце на обумовленій території (скажімо, на вулицях міста, шкільному подвір’ї чи в музейній залі), виконати на цьому місці певні дії або/та одержати підказку (інструкцію, код) до виконання наступного завдання. Наприклад, у записаному в знайденій у певному сховку записці (тексті) може бути «зашифровано» назву вулиці, установи (якщо гра відбувається на місцевості) або картини чи іншого експоната (якщо грають у музеї), поблизу яких заховано наступний «орієнтир». (Чекаємо Вас там, де восьмий за віддалю від Сонця впирається тризубом у небо. – з гри). У такому «зашифрованому» місці гравці знаходять іншу записку-підказку, після чого розшуки продовжаться. Таким чином, квест – це відгадування непростих і несподіваних загадок (завдань), а тоді, відповідно, виконання загаданого, екстремально-інтелектуальна гра, яка об’єднує елементи ігор «Що? Де? Коли?» з інтригою стівенсонівського «Острова скарбів». Це захоплива, драйвова гра, яка передбачає застосування як фізичних (гравці постійно в русі), так і розумових зусиль, знань, кмітливості, артистичності, вияву командного духу.
В ідеальному варіанті квест — це командна гра, для якої потрібна сильна координація дій усіх гравців. Існує два варіанти організації гри. Складніший: кожна команда поділяється на дві частини: так звані штаб і екіпаж. Штаб — це аналітичний центр команди, що об’єднує основні уми команди. Його завдання — розгадати підступні запитання/завдання від організаторів і скерувати екіпаж у правильне місце на пошук наступного коду. Простіший: аналітики й виконавці виступають єдиним фронтом, тобто у складі команди.
У квесторів (учасників квесту) гра розвиває активність, амбіційність, комунікабельність і креативність. Гра триває, поки всі завдання не буде виконано.
Отже, основна мета квесту – швидке і якісне виконання певних завдань з метою досягнення кінцевої цілі, у результаті чого гравець або команда отримує приз.
Популярність квестів підтверджує чимала кількість розміщеної в Інтернеті інформації. Ось, наприклад, оголошення про квест на вулицях Львова, яке, крім запрошення, містить стисло викладені правила гри.
14-го жовтня (в суботу) відбудеться Квест на вулицях Львова. Смисл гри полягає у виконанні різноманітних завдань. Ціль завдання – знайти код, який дозволить перейти до наступного, і так до перемоги. Завдання – певна задача, поставлена перед командою, зашифроване місце розташування коду в місті. Код намальований фарбою, маркером, або ж видається агентом при виконанні певних умов!
Учасники гри повинні будуть відшукати значення 32-ох символів. Не важливо, значення скількох символів буде знайдено, через вісім годин після старту кожна команда отримає лист, зашифрований на вищезгаданих символах.
Для перемоги треба одержати інформацію з цього листа та з"явитися у вказане в ньому місце найшвидше.
Старт - о 10:00 14 жовтня.
Про місце старту й отримання завдань буде повідомлено лише зареєстрованих. Для реєстрації слід надіслати смс , у якому вказати назву команди та кількістю гравців у команді на 8-066-402-42-49. Реєстрація триває до 10 ранку п’ятниці.
Максимальна кількість учасників у команді - 4 душі. Можна взяти участь і гравцям-одинакам.
Участь у першому Квесті - 1 гривня з людини.
Джерело: community.livejournal.com/autoquest_lviv/2358.html


Квести можна умовно поділити на:
• віртуальні ігри,
• спортивно-туристичні змагання,
• костюмовані історичні реконструкції,
• інтелектуальні ігри.

Усі квести об’єднують такі спільні риси: група людей виконує різноманітні завдання, шукаючи підказки, інструкції, користуючись спеціальною картою-маршрутом або відповідною схемою. Слід відзначити, що завдання здебільшого несподівані та непрості.
Так, учасники організованого в березні 2009 року Британською Радою в Україні (у рамках проекту «Європа за безпечний клімат») Energy City Quest’а у процесі виконання таких завдань мусили повернутися до первісних способів добування тепла, що допомогло їм особисто зіткнутись з проблемами довкілля. Дійство відбувалося на фоні мальовничих пейзажів, що сприяло отриманню незабутніх вражень від гри. На переможців чекали цінні призи від Британської Ради: енергозберігаючі лампочки, футболки, бандани та екологічні сумки. Мета такого квесту - інформування молодого покоління про загрози кліматичних змін та шляхи зменшення викидів парникових газів.
pryroda.in.ua/brilliantgreen/energy-city...j-planetu-grayuchis/
Найбільш популярні квести, присвячені питанням краєзнавства (Чернігів, «Крок за кроком»: media-center.net.ua/index.php?option=com...obitii&Itemid=27 );
дослідженню життєпису та діяльності відомих осіб (квест, присвячений діяльності українських гетьманів: race-factory.com.ua/forum/lofiversion/index.php?t329.html та пам’яті Степана Бандери «НАреШті ГЕРОЙ!» bratstvo-lnu.org.ua/blog/afisha_mista/47.html ), ушануванню пам’яті про події (до дня трагічної катастрофи на Чорнобильській АЕС: сталкер-квест arsenal-paintball.com/news.html?shownews=38 ), правознавчого спрямування («Я маю право»: nashemisto.if.ua/content/view/1515/ ) та ін.

Хотілося б звернути увагу саме на квести як інтелектуальні змагання школярів. Привабливість такого квесту в тому, що, як будь-який ігровий компонент, такий вид роботи має певні переваги. Отже, гра:
• залучає до активної пізнавальної діяльністі кожного школяра окремо і всіх разом, тим самим оптимізуючи певний етап навчально-виховного процесу;
• реалізує навчання через самостійну діяльність учня, що має характер особливого виду практики, у процесі якої засвоюється значно більше інформації;
• забезпечує вільну діяльність, що дає можливість вибору, самовираження і саморозвитку для її учасників;
• приводить до певного результату, чим стимулює учня до досягнення мети (перемоги) та до усвідомлення шляху досягнення бажаного;
• урівнює команди або окремих учнів на початку (немає поганих і гарних, а є тільки гравці); результат залежить від самого гравця, рівня його підготовленості, здібностей, витримки, умінь і характеру;
• забезпечує трансформацію безосібного процесу навчання у дії особистісного значення;
• уможливлює змагальність – невід'ємну частину гри – привабливу для учнів; адже задоволення, одержане від гри, створює комфортний стан і підсилює бажання вивчати предмет.
Дослідники, зокрема І.А. Романова, зазначають, що доцільне використання інтелектуальних ігор полегшує вирішення багатьох педагогічних завдань, забезпечуючи:
соціалізацію гра є особливою діяльністю, у якій діти/підлітки виконують ролі дорослих, відтворюючи їх в ігрових формах - у такий спосіб учень розв’язує суперечність між можливостями і прагненням брати безпосередню участь у житті та діяльності дорослих;
розвиток гра сприяє розвиткові різноманітних психічних складових особистості дитини;
формування моральних поглядів гра є школою поведінки (Д. Ельконін) та школою моралі в дії (А. Леонтьєв);
психокорекцію ігрова взаємодія виявляє стан емоційного та інтелектуального розвитку дитини, створює умови для психологічної корекції негативних показників спрямованості її особистості;
розвагу гра забезпечує потребу дитини в позитивних емоціях;
релаксацію у процесі ігрової діяльності відбувається зняття емоційної напруги, викликаної навантаженням на нервову систему під час інтенсивного навчання;
психотренінг гра формує потребу дитини до самовдосконалення;
навчання гра сприяє формуванню загально-навчальних умінь та навичок дитини, сприйняттю інформації різної модальності;
виховання саме через гру дитина засвоює загальнолюдські цінності, визнані в суспільстві.

Прикладом вдалого квесту можна вважати серію ігор, проведену працівником Шоколадного будиночка (філіалу Національного музею російського мистецтва) shocolad-dim.kiev.ua/ Ганною Овсеївною Владімірською.
Перший етап гри було присвячено історичним місцям Печерського району Києва. Учасники (переважно школярі) відповідали на цікаві запитання, шукали майстерно оформлені підказки, ознайомлюючись із цікавою інформацію про будівлі – пам’ятки історії та культури, їхніх творців і власників. Переможець отримував у подарунок цікаву книгу.
Другий етап проходив на території Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді:
www.nenc.gov.ua/ Давати відповіді на запитання в оточенні риб, рептилій, «поспілкуватися» з папугою, що розмовляє, стало для учнів не просто захопливою розвагою, а й унікальною можливістю познайомитися з роботою Центру. Окрім того, поетичні підказки учасникам квесту зачитували зовсім юні учасники театральної студії.
Враження школярів від квесту, організованого А.О. Владімірською та її чудовими помічниками, позитивні та яскраві. Квестори дізнавалися багато нового, змагаючись і в складі команди, і в індивідуальному заліку. Спрацював і виховний фактор: за кожну правильну відповідь школярі отримували плитку шоколаду, а після гри лідери обов’язково ділилися солодощами з товаришами.

За змістом квести можуть стосуватися певного навчального предмета, тобто бути історичними, літературними, математичними, природничо-технічними, мистецькими тощо.
Готуючи запитання, слід орієнтуватися на вікові особливості та можливості учасників. Учням слід завчасно повідомити тему гри, аби вони встигли підготуватися. Якщо для цього є умови, навіть тематичне оцінювання з навчального предмета можна провести у формі квесту.
Напередодні Нового року інтелектуальні ігри можуть урізноманітнити святкування: якщо завдання і підказки заховати серед новорічних атрибутів у класі та в коридорах, школа перетвориться на місце цікавого дійства.
Учасників гри слід попередити заздалегідь, питання і завдання мають відповідати обраній тематиці. Для школярів це буде приємна можливість відчути себе шукачами скарбів, продемонструвати свої знання, виявити спритність, кмітливість і наполегливість.
Упродовж гри її учасники розшукуватимуть кодові позначки, які в кінцевому результаті виведуть шукачів пригод на місце знаходження прихованого «скарбу» – приза. Переможе команда, яка першою дістанеться фінальної точки квесту.
Використані та рекомендовані інтернет-ресурси:

КВЕСТ: УКРАЇНСЬКОЮ І ПРО УКРАЇНУ: СЦЕНАРІЙ
HTTP://BEKET.KIEV.UA/SCENARIA/KOZAKY.HTML
Квест «Вулиці-пам’ятники»
klub-evrika.ucoz.ru/index/kvest_quotulicy_pamjatnikiquot/0-168
Галина Бєлоногіна (Луганська СОШ № 48). Квест «Ми різні – ми рівні – ми разом!»
www.scribd.com/doc/8418790/Scenario-Quest-Tolerance
Світлана Гриценко, Микола Кононученко. Квест — нове покоління ігор для молоді і не тільки
www.dt.ua/3000/3855/60753/
Сайт квесторів «ШкGдники»: авторські ігри: www.skodniki.org.ua/index.php?option=com...;id=35&Itemid=35
День знань або Перший раз у перший клас: матеріали квесту
www.skodniki.org.ua/downloads/light.doc
City Quest «Козаччина»
www.osvita.lviv.ua/textes/o_city_quest.html
стаття І.А. Романової «Інтелектуальна гра в навчально-виховному процесі» www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/znpkhnpu_ped/2008_34/17.htm


КВЕСТ
«ЕКОЛОГІЯ ТА ЗДОРОВ'Я» МАРШРУТНИЙ ЛИСТ

МАРШРУТНИЙ ЛИСТ № ______

Команда _____________________________________

№ Станція Кількість_ балів (1-10) Підпис інструктора
1. Скажи «Ні!» - шкідливим звичкам
2. Безпечність та обачність
3. Безпека поведінки
4. Простягни руку допомоги
5. Знайди вірний шлях
6. Червона стрічка порозуміння
7. Разом можливо все
8. Екологія мегаполіса
9. П’ять хвилин слави

УМОВИ УЧАСТІ:
До 10 учасників у команді;
чітке виконання завдань згідно маршрутного листа;
виконання завдань на кожному етапі оцінюється за 5-бальною системою;
ПЕРЕМОЖЕЦЬ визначається за загальною сумою балів, кількістю та змістовністю відповідей на запитання, чіткістю та організованістю дій під час виконання ігрових завдань

Екологічний квест
Виконуючи на 9 етапах командні та індивідуальні, творчі та спортивні завдання, учасники отримують інформацію щодо профілактики захворюванню на ВІЛ-СНІД та запобігання шкідливим звичкам, алкоголізму, тютюнокурінню; превентивної поведінки ,у випадках стикання зі вживанням однолітками наркотичних речовин. Як форми проведення альтернативного змістовного дозвілля, учасникам пропонуються спортивні та туристичні змагання, конкурси. Фіналом заходу стане випуск кожною командою плаката-звернення до молоді з закликом вести здоровий спосіб життя.
Завдання на кожному етапі поділяється на дві частини:
1. Інформаційно-пізнавальна (команда повинна відповісти на питання інструктора відповідно до теми)
2. Ігрове командне завдання.
Учасники заходу: лідери учнівського самоврядування загальноосвітніх навчальних закладів , або старшокласники (80 осіб)
Зміст практичних завдань «Екологічного квесту"

1. Шкідливі звички
Скажи «Ні!» - шкідливим звичкам Горизонтальне павутиння
2. Захворювання, що передаються статевим шляхом Безпечність та обачність Болото
3. Безпека життєдіяльності Безпека поведінки Вертикальне павутиння
4. Наркоманія
Простягни руку допомоги Лабіринт
5. Алкоголізм Знайди вірний шлях Попади в ціль
6. ВІЛ-СНІД
Червона стрічка порозуміння Гусінь з кеглями
7. Туризм
Разом можливо все Коло – квадрат - трикутник

8. Екологія Екологія мегаполіса Роби з нами

9. ФІНАЛ П’ять хвилин слави Плакат - звернення

Зміст практичних завдань «Екологічного квесту»

№ з/п Назва завдання Зміст завдання
1. Горизонтальне павутиння Команда намагається перебратися через «павутиння» (натягнуті між деревами мотузки зі дзвониками), не торкаючись дзвоників.
2. Болото На землі розташовані «кочки» (прямокутні за формою листи ДВП), по яких треба перейти «болото» по черзі.
3. Вертикальне павутиння Необхідно подолати вертикально натягнуті між деревами мотузки, не торкаючись землі.
4. Лабіринт Учасникам команди зав'язують очі. Потім за командою ведучого вона повинна подолати лабіринт(обмежений кілками з мотузками).
5. Попади в ціль Учасники команди стають в колонну один за одним .. Завдання – попасти по черзі м'ячем у кільце – чия команда влучніша і дружніша
6. Гусінь з кеглями Команда шикується один за одним, утворюючи велику гусінь, потім рухається маршрутом, позначеним кеглями.
7. Коло-квадрат-трикутник
Команда стає в каре, тримаючи в руках мотузку з вузлами. За командою ведучого всі починають пересуватися, утворюючи за допомогою мотузки різноманітні фігури.
8. Роби з нами Команда продумує за 30 секунд і демонструє комплекс зарядки , в яку входить не менше 3 вправ. Цінується командність та оригінальність .
9 Плакат-звернення «П'ять хвилин слави» Кожна команда робить плакат-звернення до учнівської молоді з закликом приєднатися до здорового способу життя.


СКАЖИ «НІ!» - ШКІДЛИВИМ ЗВИЧКАМ
( питання на станції)
- Як довго людина знає тютюн і вживає його для куріння?
( 12 жовтня 1492 року флотилія Колумба прибула до берегів Багамських островів. Серед подарунків місцевих остров'ян було сушене листя рослин «нетум», яке курили місцеві жителі. Потім флотилія Колумба висадилась на Кубі, де моряки ознайомились з травою для куріння «сигаро». Так насіння тютюну потрапило до Іспанії, а пізніше розповсюдилось по всьому світу.)
- Чи є Америка єдиною батьківщиною куріння?
( Давньогрецький історик Геродот ( 5 ст. до нашої ери), описуючи побут скіфів, згадує, що вони вдихали дим від спалювання рослин для більшої бадьорості і сили. Про таку звичку повідомляють стародавні китайські літописи, також курили і мешканці Африки. Ці ритуали були і в Стародавній Греції, і на узбережжі Аравійського півострова. )
- До якої родини відноситься тютюн? Які властивості цієї рослини?
( Тютюн відноситься до родини пасльонових. До складу тютюну входять шкідливі компоненти: миш’як, свинець, вісмут. Нікотин – масляниста пекуча речовина. В одній сигареті масою 1 грам міститься 10 – 15 мг нікотину ( досить, щоб убити мишу). Смертельна доза для людини - ! мг на 1 кг маси, тобто 50 – 70 мг для підлітка ( 5 – 7 цигарок за раз).
- Яка хімічна будова нікотину?
( Нікотин – алкалоїд ( гетероциклічна азотовмісна сполука). Він є похідним піридину. В листях тютюну міститься у вигляді солей яблучної та лимонної кислот. Це масляниста рідина з температурою плавлення 247 градусів по Цельсію. На повітрі рідина темніє, добре розчиняється у різних розчинниках. Проявляє властивості основ. Сильнішою отрутою є смертельна доза 0, 01 – 0, 04 г.)
- Як діє нікотин на організм людини?
( При курінні утворюється до 1200 твердих і газоподібних речовин, які потрапляють в організм не тільки курців, але і тих, хто знаходиться з ними поруч. Допустима концентрація органічних речовин у повітрі – 0, 07 мг/ м/ 3)
- Чому люди курять?
( Зараз на планеті курить 40 % дорослого населення. З них – 25 % - почали курити з цікавості, інші – наслідуючи дорослих. Більшість курців – дітей – наслідують товаришів. Більш дорослі курці – студенти – таким чином самостверджуються. Дівчата – щоб сподобатися хлопцям, або з переконань, що це модно.)
- Чи впливає куріння на тривалість життя?
( За даними Всесвітньої організації охорони здоров'я загальна смертність курців перевищує смертність некурців на 30 – 80 %, причому найбільша різниця припадає на вік 45 – 54 роки. Кожна викурена цигарка скорочує життя на 15 хвилин. ).

БЕЗПЕЧНІСТЬ ТА ОБАЧНІСТЬ
- Що таке ЗПСШ?
( ЗПСШ – скорочення, що означає захворювання, що передаються статевим шляхом. ( «венеричні захворювання»). До них належать сифіліс, гонорея, хламідіоз, тріхомоніаз, генітальний герпес, гепатит В, гострокінцева кондилома, ВІЛ / СНІД та інші. На сьогодні відомо понад 40 збудників хвороб, що передаються статевим шляхом. На відміну від інших захворювань, ЗПСШ у більшості випадків пов'язані з небезпечною поведінкою, легковажністю, нестриманістю, безвідповідальністю.)
- Наслідки невилікуваних ЗПСШ?
( Наслідки дуже серйозні:
- розвиток запальних процесів статевих органів як у чоловіків, так у жінок, що можуть викликати порушення сексуальної функції;
- безпліддя у 20- 40% чоловіків та 55 – 85 % жінок з не вилікуваними ЗПСШ;
- серйозні ускладнення під час вагітності, викидні, мертвородження, народження хворих дітей;
- позаматкова вагітність;
- збільшений ризик раку шийки матки;
- хронічні (постійні) болі в статевих органах;
- підвищений ризик зараження ВІЛ/ СНІДом та вірусним гепатитом В.
- Прояви ЗПСШ ?
( Прояви, які характерні для ЗПСШ:
- незвичні виділення зі статевих органів;
- часте болюче сечовипускання; печія при сечовипусканні;
- болі в області живота чи у паху, підвищення температури тіла;
- почервоніння, виразки чи бородавки в області статевих органів, заднього проходу;
- свербіння в області статевих органів;
- запалення лімфовузлів в паху;
- болі під час статевих контактів.)
- Як вберегтися від інфікування ВІЛ / ЗПСШ?
( Щоб вберегти себе від інфікування , ти можеш:
- не користуватися з іншими людьми одними і тими ж голками та шприцами для введення лікарських речовин – одноразові нові шприці !
- виключити статеві стосунки з особами, відносно яких немає впевненості, що вони не інфіковані ВІЛ / ЗПСШ. Не допускати, щоб кров, сперма, вагінальні виділення потрапляли на твою шкіру або слизові оболонки – пряма залежність ймовірності зараження від кількості сексуальних партнерів !
- дотримання правил особистої гігієни – не користуватися чужою білизною, рушником, губкою, зубною щіткою, бритвою, помадою тощо. – особливо вологими речами – мікроорганізми зберігають життєдіяльність довший час!
- якщо ти вже маєш статеві стосунки, дотримуйся концепції «безпечного сексу» ( презервативи)
БЕЗПЕКА ПОВЕДІНКИ
Крос – тест «Перевір себе! Чи правильно ти діятимеш?»
1. Випадкове знайомство ( на вулиці, у маршрутці), тебе запросили в гості:
- ти погодишся завітати (2)
- ввічливо відмовишся від запрошення (4)
2. Сміливо, упевнено зайшов до вітальні (3)
Обдивився кімнату, розміщення телефону, влаштування замків (4)
3. Відчув незвичайний запах – щось варять на кухні (6)
Залишаєш квартиру з причини невідкладної справи ( 10).
4. Пропонуєш зустрітися в кафе.(5)
5. Запрошуєш слухати гарну музику у себе дома (13)
6. Зустрів компанію сонливих і млявих людей (17)
7. Пропонують заночувати (8)
8. Спілкування молодих людей вульгарною, брутальною мовою (15)
9. Твердим і рішучим тоном вимагаєш випустити тебе (11)
10. Скажеш, що ви чекаєте дзвінка друга, батьків, призначено невідкладну зустріч (9)
11. Вимагаєш відчинити двері (12)
12. При відмові кличеш на допомогу (19)
13. Пропонуєш зустріч на дискотеці наступного дня (16)
14. Ти прийшов до фінішу, ти за здоровий спосіб життя !
15. Обережно ! Це небезпечно! (18)
16. Усе гаразд, тобі нічого не загрожує (17)
17. Ти на правильному шляху (14)
18. Пошукай інший варіант дій (1)
19. Прислухайся до своїх почуттів, уникай того, що викликає страх, сум гнів, пригнічення, розпач (20)
20. Запропонуй спілкування на природі – це найкращий спосіб розважитися (21)
21. Запропонуй піти у тренажерний зал.(1)


Ключі:
Вар. № 1 – 1-2-3-6-7-8-15-18-1 - пастка
Вар. № 2 - 1-4-5-13-15-16-17-14 - вірно
Вар. № 3 - 1-2-3-10-9-11-12-19-20-21-1 - потрібно тренувати себе

ПРОСТЯГНИ РУКУ ДОПОМОГИ.
- Які найбільш поширені види наркоманії ?
(алкоголізм, тютюнопаління)
- Види наркотиків?
( опіати, амфетаміни, кокаїн, галюциногени, екстазі, снодійні, мікси для паління( конопляні)
- Який найпопулярніший вид наркотиків у світі?
( наркотики)
- Скільки приблизно наркоманів зафіксовано ООН в світі?
( більше 250 мільйонів чоловік)
- В якій країні живе найбільше малолітніх наркоманів?
( Росія. Україна – на 2 місці)
- Які ознаки вживання важких наркотиків?
( галюцинації, порушення координації рухів, постійна зміна настрою тощо)
- Скільки становить середня тривалість життя людини після регулярного прийому наркотиків? ( 7 років)
ЗНАЙДИ ВІРНИЙ ШЛЯХ
Вікторина «Правильно чи неправильно?»
1. Алкоголізм – це ознака моральної слабкості.
2. Помірне уживання алкоголю під час вагітності нешкідливе.
3. Пияцтво та алкоголізм – одне й те саме.
4. Більшість лікарів та психологів пройшли курс навчання діагностики та лікування алкоголізму.
5. Можна сідати за кермо, якщо Ви випили менше трьох порцій алкоголю.
6. Більшість алкоголіків безробітні.
7. Тяжке пияцтво збільшує ризик захворіти раком.
8. Дослідження свідчать про те, що навіть один – єдиний епізод важкої інтоксикації алкоголем призводить до необоротного пошкодження головного мозку.
9. Покинувши пити, Ви одразу ж перестанете бути алкоголіком.
10. Кожен, хто взагалі випиває, може стати алкоголіком.
11. У порівнянні із уживанням нерозведених напоїв, змішування напоїв призводить до сильнішого сп'яніння.

Відповіді:
1. Неправильно. Для того, щоб ліквідувати ганебне тавро моральної приреченості, що утримує багатьох алкоголіків від спроб вилікуватися, необхідно зрозуміти хибність такої думки. Алкоголізм – це хвороба, яку можна успішно вилікувати.
2. Неправильно. Все, що споживає майбутня матір, дістається і її ненародженій дитині. Оскільки ніхто не знає, яка кількість алкоголю у цьому випадку є небезпечною, найкращим буде зовсім утримуватися від його уживання. Ембріональний алкогольний синдром – це третя головна причина виникнення дефектів розвитку у новонароджених дітей.
3. Неправильно. Сп'яніння – це тимчасова втрата контролю над своєю поведінкою внаслідок уживання алкоголю. Алкоголік не в змозі покинути пити самостійно, оскільки у нього розвинена алкогольна залежність.
4. Неправильно. Досі майже ні в одній програмі учбових медичних закладів не передбачалося вивчення курсу стосовно алкоголізму. Хоча ця ситуація поступово змінюється, сьогодні лише дехто з практикуючих лікарів та психологів вміє правильно лікувати алкоголізм.
5. Неправильно. Умовне правило для водіїв: після прийняття алкоголю допустимо сідати за кермо автомобіля не раніше, ніж через проміжок часу, який дорівнює добутку, що отримується в результаті множення кількості прийнятих порцій алкоголю (починаючи з першої) на одну годину. Процес витверезення прискорити не можна, тому що організм окислює алкоголь поступово.
6. Неправильно. 70% алкоголіків одружені і працюють. Багато хто з них – професіонали високого рівня.
7. Правильно. Імовірність захворювання раком язика, ротової порожнини, гортані, печінки та інших органів для алкоголіків дуже висока. Серед інших захворювань, характерних для алкоголіків, можна назвати цироз, гастрит, виразку та панкреатит. За оцінками, до 25 центів з кожного долара, що витрачається на підтримку здоров'я на Заході, іде на лікування алкоголізму.
8. Правильно. В першу чергу алкоголь впливає на нервову систему та головний мозок. Хоча замість тих клітин, які гинуть внаслідок дії «нормальних» доз алкоголю, у мозку утворюються нові клітини, в той же час відомо, що інтенсивне та часте уживання алкоголю призводить до більш серйозного необоротного пошкодження нервової системи.
9. Неправильно. Алкоголіки, які вже покинули пити, будуть завжди вважатися хворими на алкоголізм. Це пов'язане з тим, що їм цілком досить ужити лише одну дозу алкоголю для того, щоб неодмінно втратити здатність утримуватися від подальшого пияцтва.
10. Неправильно. Ніхто не знає причини захворювання алкоголізмом. Найбільш імовірно, що алкоголіком стане той, хто не витримує тиску емоційних та життєвих проблем. Існує думка про те, що деякі люди мають особисту схильність генетичного характеру до захворювання алкоголізмом.
11. Неправильно. Те, що використання алкогольних сумішей, порівняно з уживанням окремих напоїв, сприяє сильнішому сп'янінню, - це вигадка. Ступінь сп'яніння залежить від концентрації ужитого алкоголю, а не від його різноманітності.

ЧЕРВОНА СТРІЧКА ПОРОЗУМІННЯ.
- Що являє собою ВІЛ?
( ВІЛ – це вірус, що пошкоджує імунну систему людини. Ця система є головним захисником людського організму, її клітини розпізнають і знищують «ворогів»: віруси, бактерії, паразитарні організми.
- Вплив ВІЛ на організм людини.
( ВІЛ – інфекція руйнує імунну систему настільки, що організм стає беззахисним перед інфекціями. Якщо пошкоджується імунна система, то з'являється реальна загроза для здоров'я та життя людини. Руйнування імунної системи відбувається не відразу – від кількох місяців до кількох років, тому є сенс задуматися над своїм способом життя і, можливо, змінити його.
Можливі симптоми (ознаки), що з'являються при зараженні ВІЛ-інфекцією:
 збільшення лімфатичних вузлів;
 підвищення температури тіла до 37-39°С;
 втрата ваги до 10% і більше;
 тривалий розлад травлення;
 висипки на шкірі, на слизовій оболонці ротової порожнини чи на статевих органах.
- Як відбувається зараження ВІЛ?
У концентраціях, при яких можливе зараження, вірус може знаходитися тільки в деяких рідинах організму. Це:
КРОВ, СПЕРМА, ВИДІЛЕННЯ З ПІХВИ, ГРУДНЕ МОЛОКО.
Це означає, що заразитися можна:
 в результаті потрапляння зараженої крові в організм людини;
 при сексуальних контактах;
 від матері до дитини під час вагітності, пологів, годування грудьми;
- Як відбувається перехід зі стадії вірусоносіння в стадію СНІД.
СНІД – синдром набутого імунодефіциту. Синдром – це сукупність ознак хвороби, тобто симптомів. СНІД розвивається в людей, що заразилися ВІЛ-інфекцією і є останньою стадією розвитку хвороби. Людина, яка живе з ВІЛ і людина , яка живе зі СНІД - це не одне і теж. ВІЛ вбиває важливі клітини імунної системи – «CD-4». Це відбувається повільно, але все – таки призводить до імунодефіциту, тобто до стану, при якому імунна система вже не може боротися ні з якими захворюваннями. СНІД розвивається швидше в тих людей, чиє здоров'я ослаблене вживанням наркотиків, алкоголю і палінням. Діагноз «СНІД» ставиться при наявності трьох факторів: якщо в людини, яка живе з ВІЛ, зменшується кількість клітин «CD-4» (менше 200 клітин у кубічному мікролітрі крові); розвиваються вторинні інфекції, обумовлені бактеріями, грибками і т.ін.; вірусне навантаження (кількість копій вірусу в одному мілілітрі крові) становить більше 1000 копій. «CD-4» клітини і вірусне навантаження – одні з основних показників станом імунної системи людей, які живуть з ВІЛ.

РАЗОМ МОЖЛИВО ВСЕ

Відповіді на завдання
№ картки 2 варіант
1 с
2 а
3 в
4 в
5 с
6 в
7 в
8 с
9 с

ЕКОЛОГІЯ МЕГАПОЛІСА
1. Тип взаємовідносин між організмами одного виду або різних видів, які вимагають однакових умов середовища.
2. Назвіть пам’ятник природи місцевого значення, взятий під охорону у 1979 р., розміщений у смт. Білозерка.
3. Найбільш цікаві свідчення про природу Причорноморських степів наводить відомий давньогрецький історик і географ, відвідавши Скіфію у V столітті до н.е.. Назвіть його ім’я.
4. У якому районі Херсонської області розташований біосферний заповідник «Асканія-Нова»
5. Назвіть заповідник Херсонщини у якому охороняється унікальне водоймище – озеро Сиваш.
6. З якою метою створені штучні ліси на Нижньодніпровських теках?
7. Найменша квіткова рослина?
8. Яка рослина поширилась в Україні після нашестя татар?
9. Яку з наших рослин називають «Живим компасом»?
10. У цьому місті Київської області в 1986 р. сталася трагедія глобального масштабу. Назвіть місто.
11. Назвіть ім’я засновника Херсонського обласного краєзнавчого музею?
12. Що таке екологія?
13. Які комахи можуть сигналізувати про радіоактивність?
14. На якому році життя зацвітає конвалія?
15. Що таке дендропарк?
16. Для охорони та збереження рослин та місць їх проживання створюють:
А) аквапарки
Б) заповідники, заказники, природні та національні парки
В) парникові комплекси

ВІДПОВІДІ
1. Конкуренція
2. Білозерські джерела
3. Геродот
4. Чаплинський район
5. Азово-Сивашське заповідно-мисливське господарство
6. З метою затримання переміщення пісків
7. Плаваюча ряска, вольфія, без коренева
8. Аір
9. Пижма, листки цієї рослини орієнтовані у меридіанному напрямку
10. Прип’ять
11. Віктор Іванович Гошкевич
12. Наука про взаємовідношення живих істот між собою і навколишнім середовищем
13. Мурахи
14. На шостому
15. Це парк, в якому вирощуються і зберігаються різноманітні види і форми дерев і чагарників з різних країн світу.
16. Заповідники, заказники, природні та національні парки

П'ЯТЬ ХВИЛИН СЛАВИ
Кожна команда робить плакат – звернення до учнівської молоді з закликом приєднатися до здорового способу життя.
  • Сторінка:
  • 1
Модератори: Ільвачова О.О
Час створення сторінки: 0.35 секунд